STUKJE GESCHIEDENIS VAN STICHTING SPORT EN SPEL GEHANDICAPTEN ANDEL

Het allereerste begin van de Stichting was in 1974, toen een aantal vrijwilligers in Andel begon met een oppasmiddag op zaterdag voor ca. 9 kinderen met een verstandelijke beperking. Het doel was hiermee de ouders even te ontlasten; er werden spelletjes gedaan, gewandeld etc. Een paar maanden later werd hiervoor officieel een stichting opgericht die later de huidige naam Stichting Sport en Spel Gehandicapten kreeg.

Het aantal deelnemers groeide en door de jaren heen veranderden de behoeften. De oppasmiddag werd opgeheven en er kwamen andere activiteiten voor in de plaats. Er was overleg met Gemeenten over subsidiemogelijkheden, met o.a. Stichting Philadelphia voor advies en de activiteiten breidden zich verder uit. Er werden veel acties gehouden om e.e.a. financieel te kunnen regelen, van ouders werd een kleine bijdrage gevraagd in de vorm van contributie en er kwamen giften van kerken en bedrijven in de regio.

Zwemclub De Woelwaters werd in 1976 opgericht en elk jaar werd het seizoen in juni afgesloten met een rit met pony’s en wagens door Andel. Voor oudere deelnemers ontstond in 1979, als voorloper van de huidige soos, een handenarbeidclub op vrijdagavond. Er is ook een aantal jaren een ponyclub geweest. Vanaf 1986 wordt het seizoen, i.p.v.met ponywagens, jaarlijks afgesloten met een Truckerdag door het Land van Heusden en Altena. In 1988 werd een eigen muziekgroep, de Activo-Band, opgericht naar het voorbeeld van de Jostiband. In de latere jaren kwam er nog een sportactiviteit bij, nl. fysio-fitness.

Zo is de huidige situatie ontstaan met 4 wekelijkse activiteiten plus daarnaast de jaarlijkse Truckerdag, Sinterklaasavond en Kerstviering. Al die jaren is een grote groep vrijwilligers betrokken bij al deze activiteiten, want zonder hen kan onze Stichting niet bestaan